W dzisiejszym rozdziale podział ziem się kończy. Wreszcie. Rzutem na taśmę przedstawione mamy granice Symeona, Zabulona, Issachara, Asera, Neftalego i Dana, a potem jeszcze jest wzmianka o prywatnym mieście Jozuego (tzn. żywego Jozuego - on się jeszcze swojego plemienia nie dorobił). Zwłaszcza ciekawa jest sytuacja plemienia Symeona i jej związek z wcześniejszymi wydarzeniami z Księgi Rodzaju.
1 Drugi los przypadł w udziale Symeonowi - pokoleniu potomków Symeona - według ich rodów, a dział ich znajdował się pośród dziedzictwa potomków Judy.
Ten fakt jest wyraźnie widoczny na
mapce. Co jest natomiast ciekawe - Symeon ma się pośród Judy rozproszyć, zgodnie z tym, co zapowiedział mu Jakub w swym przedśmiertnym błogosławieństwie (
Rdz 49,5-7). A dlaczego tak? Odpowiedzią jest rozdział
Rdz 34, gdzie to Symeon właśnie, wraz z Lewim, dopuścili się rzezi pewnego miasta. Plemię lewitów zatem zostało kapłanami, zaś potomkowie Symeona mają zmieszać się z Judą.
2 Zaliczały się do ich działu: Beer-Szeba, Szema, Molada; 3 Chasar-Szual, Bala, Esem, 4 Eltolad, Betul, Chorma, 5 Siklag, Bet-Hammarkabot, Chasar-Susa,6 Bet-Lebaot, Szaruchen: trzynaście miast z ich wioskami.
A ja doliczyłem się czternastu.
7 Ain, Rimmon, Eter i Aszan: cztery miasta z przyległymi wioskami, 8 a oprócz tego wszystkie wioski leżące dokoła tych miast aż do Baalat-Beer, [czyli] Rama w Negebie. Takie było dziedzictwo pokolenia potomków Symeona według ich rodów.
Zauważmy, że w przypadku Symeona nie mamy tutaj żadnego opisu granic - są tylko nazwy miast. To jest chyba właśnie oznaka tego zmieszania się z Judą. Możemy się spodziewać, że informacje z Biblii to jedyne miejsce zapisu tego, jak owe granice mają biec (inaczej opisy te nie byłyby tak dokładne). Skoro więc nie ma mowy o granicach Symeona, to łatwiej je potem będzie przesuwać.
9 Dział potomków Symeona był wzięty z dziedzictwa potomków Judy, które było zbyt wielkie dla nich, i dlatego otrzymali potomkowie Symeona swoje dziedzictwo wśród ich dziedzictwa.
Ano właśnie, tak coś właśnie czułem, że niektóre z tych nazw już się pojawiały. Wobec tego Symeon miast ma 19, a Juda 114. No, jest tu pewien kontrast. Ale akurat plemię Symeona było wówczas najmniej liczne, ledwie 20 000 osób przy z górą 70 000 Judy. Przeciętne miasto Symeona ma więc mieszkańców ok. 1000, a Judy - 600. No ale miasto też miastu nie równe.
10 Trzeci los padł na potomków Zabulona według ich rodów: dział ich dziedzictwa sięgał aż do Sarid. 11 Granica ich biegła na zachód od Marala i dotykała Dabbaszet, dochodząc do potoku po wschodniej stronie Jokneam. 12 Od Sarid zwracała się ku wschodowi w kierunku wschodzącego słońca aż do granicy Kislot-Tabor, biegła ku Deberat i wznosiła się do Jafia, 13 a stąd znów przechodziła ku wschodowi, ku wschodzącemu słońcu, do Gat-Hachefer, do Et-Kasim i biegła dalej do Rimmon, zwracając się do Nea. 14 Dalej granica biegła na północ koło Channaton i kończyła się na równinie Jiftach-El. 15 Ponadto Kattat, Nahalal, Szimron, Jideala i Betlejem: dwanaście miast wraz z przyległymi wioskami.16 Takie było dziedzictwo potomków Zabulona według ich rodów, takie miasta i przyległe wioski.
17 Czwarty los przypadł w udziale Issacharowi, potomkom Issachara według ich rodów.18 Dziedzictwo ich [rozciągało się] aż do Jizreel i [obejmowało] Hakkesulot, Szunem,19 Chafaraim, Szijon, Anacharat, 20 Rabbit, Kiszjon, Ebes, 21 Remet, En-Gannim, En-Chadda, Bet-Passes. 22 Granica dotykała Taboru, Szachasima i Bet-Szemesz, a następnie kończyła się nad Jordanem: szesnaście miast z przyległymi wioskami. 23 Takie było dziedzictwo pokolenia Issachara według ich rodów: ich miasta i przyległe wioski.
24 Piąty los przypadł w udziale pokoleniu potomków Asera według ich rodów.25 Dziedzictwo ich obejmowało: Chelkat, Chali, Beten, Akszaf, 26 Alammelek, Amad, Miszeal. Na zachodzie granica dotykała Karmelu i Szichor-Libnat, 27 a następnie zwracała się na wschód słońca do Bet-Dagon, dotykała [dziedzictwa] Zabulona i doliny Jiftach-El na północy, ciągnęła się przez Bet-Haemek i Neiel, biegnąc do Kabulu. Ze strony północnej [należały]: 28 Abdon, Rechob, Chammon, Kana aż do Wielkiego Sydonu. 29 Potem granica zwracała się do Rama i aż do warownego miasta Tyr i wracała do Chosa, kończąc się nad morzem. Obejmowała Machaleb, Akzib, 30 Umma, Afek i Rechob: dwadzieścia dwa miasta i przyległe wioski. 31 Taka była część dziedziczna pokolenia potomków Asera według ich rodów: ich miasta i przyległe wioski.
32 Potomkom Neftalego przypadł w udziale los szósty, potomkom Neftalego według ich rodów. 33 Granica ich szła z Chelef i od Dębu w Saananim do Adami-Hannekeb i Jabneel aż do Lakkum i dochodziła do Jordanu. 34 Na zachodzie granica szła ku Aznot-Tabor, dochodziła do Chukkok, dotykała [dziedzictwa] Zabulona od południa, [dziedzictwa] Asera od zachodu, a <Judy> przy Jordanie - od wschodu. 35 Miastami warownymi były: Hassiddim, Ser, Chammat, Rakkat, Kinneret, 36 Adama, Ha-Rama, Chasor, 37 Kedesz, Edrei, En-Chasor, 38 Jireon, Migdal-El, Chorem, Bet-Anat, Bet-Szemesz: dziewiętnaście miast z przyległymi wioskami. 39 Takie było dziedzictwo pokolenia potomków Neftalego według ich rodów: ich miasta z przyległymi wioskami.
40 Pokoleniu potomków Dana według ich rodów przypadł w udziale siódmy los.41 Granica ich dziedzictwa obejmowała: Sorea, Esztaol, Ir-Szemesz, 42 Szaalbin, Ajjalon, Jitla, 43 Elon, Timnę, Ekron, 44 Elteke, Gibbeton, Baalat. 45 Jehud, Bene-Berak, Gat-Rimmon, 46 Me-Hajjarkon, Ha-rakkon wraz z obszarem naprzeciw Jafy. 47 Posiadłość jednak była dla Danitów za szczupła, wyruszyli przeto synowie Dana przeciw Leszem, zdobyli je i pobili [mieszkańców] ostrzem miecza. Po zajęciu miasta zamieszkali w nim i nazwali Leszem-Dan od imienia ich praojca Dana. 48 Takie było dziedzictwo pokolenia potomków Dana według ich rodów: te miasta i przyległe wioski.
To tyle opisów poszczególnych plemion. Wszystkie te dane zobaczyć można sobie łatwo na
mapce.
49 Gdy dokonano podziału kraju według jego rozciągłości, Izraelici ofiarowali dziedzictwo wśród siebie Jozuemu, synowi Nuna; 50 na rozkaz Pana dali mu miasto, którego zażądał dla siebie, Timnat-Serach w górach Efraima. Odbudował to miasto i osiadł w nim.
Dla jasności: Jozue był z plemienia Efraima właśnie (czyli Józefa). Zdziwiłem się trochę, bo myślałem w sumie wcześniej, że był lewitą. No i fakt ten rzuca trochę światła na sytuację z
Joz 17,14-18 - bo przychodzące wówczas ze skargą plemiona były z Jozuem spokrewnione.
51 Takie są części dziedzictwa, które losem wydzielili kapłan Eleazar, Jozue, syn Nuna, i książęta rodów izraelskich w Szilo wobec Pana przy wejściu do Namiotu Spotkania. Tak został zakończony podział kraju.
I tak zakończony jest też dzisiejszy rozdział.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz