1 Mówił Pan do Mojżesza na równinach Moabu w pobliżu Jordanu, naprzeciw Jerycha, te słowa: 2 «Rozkaż Izraelitom, niech oddadzą lewitom w dziedziczne posiadanie miasta, w których by mieszkali, i pastwiska dokoła miast. 3 Miasta będą im służyć za mieszkanie, a należące do nich pastwiska będą dla ich bydła, trzód i wszelkich zwierząt. 4 Pastwiska miast, które oddacie do użytku lewitom, mają się rozciągać na tysiąc łokci wokół jego murów. 5 Odmierzcie poza miastem dwa tysiące łokci od strony wschodniej, dwa tysiące łokci od strony południowej, dwa tysiące łokci od strony zachodniej i dwa tysiące łokci od strony północnej, by samo miasto leżało w środku - to będą pastwiska owych miast.Hm, no i coś mi się tu nie zgadza. Najpierw mowa jest o tysiącu łokci wokół murów, a potem o dwóch tysiącach w każdą ze stron. To ile ich ma być w końcu?
No chyba że dwa tysiące to takie maksimum, które osiągane jest tylko idąc prosto na północ, południe, wschód lub zachód, a na przykład idąc na południowy wschód zajdziemy już tylko na tysiąc.
6 Z miast, które oddacie lewitom, będzie sześć miast ucieczki, by zabójca do nich mógł się schronić, a prócz tego oddacie im jeszcze czterdzieści dwa miasta. 7 Liczba zatem miast, które wraz z pastwiskami należeć mają do lewitów, wynosić będzie czterdzieści osiem.No to sporo. Ciekaw jestem, czy oprócz tych miast istnieć będą jeszcze jakieś inne, nie lewickie.
8 Przy wyborze miast, które oddacie z dziedzictwa Izraelitów, weźmiecie z większego pokolenia większą ich liczbę, a z mniejszego - mniejszą. Każde winno odstąpić stosownie do otrzymanego dziedzictwa odpowiednią liczbę miast lewitom».
9 Tak mówił dalej Pan do Mojżesza: 10 «Powiedz Izraelitom, co następuje: Gdy wejdziecie przez Jordan do ziemi Kanaan, 11 wybierzcie sobie miasta, którzy służyć wam będą za miasta ucieczki; tam będzie mógł się schronić zabójca, który zabił drugiego nieumyślnie.No była o tym przed chwilą wzmianka, w 6. wersie, że miast tych ma być sześć.
12 Miasta te będą dla was schronieniem przed mścicielem krwi, by zabójca nie poniósł śmierci, zanim nie stanie przed sądem społeczności.A więc chodzi tutaj o pewną szczególną sytuację - gdy ktoś kogoś zabił nieumyślnie, a inny go goni, by się zemścić. Zemsta taka jest najwidoczniej dopuszczalna, zwłaszcza patrząc na prawo dane przez Boga Noemu w Rdz 9,6 - jednak najwyraźniej Bóg woli, aby cała sprawa została dobrze zbadana przed sądem i dlatego daje owe miasta ucieczki.
13 Co do miast, które macie ustanowić, to powinniście mieć sześć miast ucieczki.14 Trzy miasta za Jordanem i trzy w ziemi Kanaan będą służyć za miasta ucieczki.Hmm, no za Jordanem jednak mieli Izraelici mniej miejsca. Nie powinno być analogicznie mniej miast?
15 Owe sześć miast winny służyć za schronienie zarówno Izraelitom, jak i obcym, oraz tym, którzy osiedlili się pośród was; tam może uciekać każdy, kto zabił drugiego nieumyślnie. 16 Jeżeli kogoś jednak tak pobił przedmiotem żelaznym, iż tamten umarł, jest zabójcą, a jako taki musi zostać zabity. 17 Gdy kogoś uderzył kamieniem, którym można zabić, i ten [uderzony] umarł, jest zabójcą i jako taki musi zostać zabity. 18 Gdyby kogoś jakimś przedmiotem drewnianym tak pobił, iż ów [człowiek] umarł, a można było tym narzędziem śmierć zadać, jest zabójcą i jako taki musi umrzeć. 19 Zabójcę winien zabić mściciel krwi; gdziekolwiek go spotka, może go zabić. 20 Gdyby ktoś drugiemu zadał cios z nienawiści albo rzucił się na niego w zbrodniczym zamiarze, tak iż tamten umarł, 21 albo gdyby w złości zadał ręką cios śmiertelny, wtedy ten, który uderzył, musi być zabity; jest bowiem zabójcą i mściciel krwi może go zabić, kiedy go spotka.A więc ogółem cały powyższy akapit opisuje przypadki zabójstwa umyślnego, czyli morderstwa.
22 Gdy mu jednak zadał cios nie z nienawiści albo gdy rzucił na niego jakimkolwiek przedmiotem, ale nie w zamiarze zabicia, 23 lub też nie widząc spuścił na niego kamień, który może zabić, tak iż tamten rzeczywiście umarł, chociaż nie był mu nieprzyjazny i nie chciał mu nic złego uczynić, 24 wtedy według powyższych zasad społeczność rozstrzygnie pomiędzy zabójcą a mścicielem krwi.Czyli wszystkie przypadki zabójstwa nieumyślnego.
25 Społeczność zabezpieczy go przed zemstą mściciela krwi i przyjmie go z powrotem do miasta ucieczki, gdzie się schronił, i będzie tam przebywał aż do śmierci arcykapłana, który jest namaszczony olejem świętym.Hm, a to dziwne - do śmierci arcykapłana? Myślałem, że może do własnej śmierci...
26 Gdy jednak zabójca opuści obręb swego miasta ucieczki, do którego się schronił,27 i gdy go mściciel krwi spotka poza obrębem miasta ucieczki, wtedy mściciel krwi nie zaciąga winy, gdy zgładzi zabójcę. 28 Do śmierci bowiem arcykapłana winien zabójca przebywać w swoim mieście ucieczki. Natomiast po śmierci arcykapłana może wrócić do swojej dziedzicznej posiadłości.Może wrócić - w porządku. Ale nie jest napisane jeszcze, czy ów mściciel może go w jego posiadłości zabić. Z kontekstu wynikałoby, że już nie.
29 Te nakazy powinny być dla was prawem po wszystkie pokolenia i na wszystkich miejscach waszego pobytu. 30 Jeżeli ktoś popełni zabójstwo, skazuje się go na śmierć na podstawie zeznań świadków; jednak zeznanie jednego świadka nie wystarczy do wydania wyroku śmierci.No i to jest ważna rzecz, bo pojedynczy świadek zawsze mógłby coś nakłamać.
31 Nie możecie przyjmować żadnego okupu za życie zabójcy, który winien jest śmierci. Musi zostać zabity. 32 Nie możecie również od tego, który się schronił do miasta ucieczki, przyjmować żadnego okupu w tym celu, by mógł wrócić przed śmiercią arcykapłana i mieszkać w [swojej] ojcowiźnie.No tak, to byłaby łapówka. Chociaż i tak chyba nieskuteczna, bo przecież mściciela za bardzo by nie obchodziło, czy zabójca dał w łapę arcykapłanowi, czy też nie. To prędzej mściciela trzeba by przekupić, no ale jeśli był to jakiś bliski krewny, to pewnie byłoby to niemożliwe.
33 Nie będziecie bezcześcili kraju, w którym mieszkacie. Krew bezcześci ziemię i nie ma innego zadośćuczynienia za krew przelaną, jak tylko krew tego, który ją przelał.Oo, a to jest ciekawe stwierdzenie - że zabójstwo bezcześci ziemię. Hm, tylko co wobec tego z owymi ludami, które wcześniej mieszkały w Kanaanie? Czy ich krew też będzie tą ziemię bezcześcić? A może Izraelici mają ich w ogóle nie zabijać, tylko wypędzać? No, pewnie sprawa ta rozwiąże się w kolejnych rozdziałach.
Co ciekawe, przy pierwszym zabójstwie - zabójstwie Abla (Rdz 4) - też była mowa o tym, że to krew wołała z ziemi do Boga. Jest więc jakiś związek między tą krwią i ziemią.
34 Nie plamcie przeto ziemi, w której mieszkacie, pośrodku której jest również moje mieszkanie. Ja bowiem, Pan, mieszkam pośród Izraelitów».No i to też jest ważna rzecz. I po części tłumaczyłaby, dlaczego obcych, od których Izraelici będą Kanaan przejmować, będzie można zabijać - bo wówczas Boga nie będzie jeszcze na tej ziemi.
Tak czy inaczej, to już koniec na dziś.
Przeczytane:)
OdpowiedzUsuńHehe, to cieszę się bardzo :)
Usuń