1 Nie będziesz rozgłaszał fałszywych wieści i nie dołożysz ręki, ażeby z niesprawiedliwymi ludźmi świadczyć na korzyść bezprawia. 2 Nie łącz się z wielkim tłumem, aby wyrządzić zło. A zeznając w sądzie, nie stawaj po stronie tłumu, aby przechylić wyrok. 3 A także w procesie nie miej względów dla bogatych.Nic dodać, nic ująć.
4 Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego. 5 Jeśli ujrzysz, że osioł twego wroga upadł pod swoim ciężarem, nie ominiesz, ale razem z nim przyjdziesz mu z pomocą.Na realia współczesne można to przełożyć tak, że jak się komuś samochód zepsuje albo zagrzebie w śniegu, to go popchniesz.
6 Nie pozwolisz wydać przewrotnego wyroku na ubogiego, który się zwraca do ciebie w swym procesie.Hm, "zwraca do ciebie" czyli chyba chce cię wziąć na świadka albo adwokata - tak to zrozumiałem.
7 Oddalisz sprawę kłamliwą i nie wydasz wyroku śmierci na niewinnego i sprawiedliwego, bo Ja nie uniewinnię nieprawego. 8 Nie będziesz przyjmował podarków, ponieważ podarki zaślepiają dobrze widzących i są zgubą spraw słusznych.O, i to jest ciekawe. Z początku pomyślałem, że chodzi o obdarowywanie się w ogóle, ale przecież kontekst jest tutaj wyraźny - sprawy sądowe. Z resztą jak dziecko dostanie od taty kolejkę na urodziny to podarek taki nie jest "zgubą spraw słusznych". Niewątpliwie chodzi więc tutaj o korupcję. Ciekawe, że nawet w Biblii jest o niej mowa.
9 Nie będziesz uciskał cudzoziemców, gdyż znacie życie cudzoziemców, bo sami byliście cudzoziemcami w Egipcie.A ten fragment się powtarza - był on już w poprzednim rozdziale. No i wyraźnie jest tu wyrwany z kontekstu, bo przed chwilą było o sądach, a za chwilę będzie o polach.
10 Przez sześć lat będziesz obsiewał ziemię i zbierał jej płody, 11 a siódmego pozwolisz jej leżeć odłogiem i nie dokonasz zbioru, aby mogli jeść ubodzy z twego ludu, a resztę zjedzą dzikie zwierzęta. Tak też postąpisz z twoją winnicą i z twoim ogrodem oliwnym.To się nazywało rok szabatowy. I trochę mnie ta rzecz zastanawia. Jak bowiem ubodzy mają jeść z ziemi, która nie zostanie obsiana zbożem? No nie wiem, może wyglądało to tak, że w owym siódmym roku właściciel zapraszał do siebie wszelkich żebraków, żeby sobie sami coś tam posiali. Pytanie tylko, czy kiedy czynią to sami, każdy na własną rękę, to czy zbiór jest tak obfity, jakim by był po obsianiu przez gospodarza?
No chyba że to zboże samo jakoś wyrastało w tym roku szabatowym, bo to taki gatunek był.
12 Sześć dni będziesz pracował, a dnia siódmego zaprzestaniesz pracy, aby odpoczęły twój wół i osioł i odetchnęli syn twojej niewolnicy i cudzoziemiec.
13 Przestrzegajcie wszystkiego, co wam powiedziałem, a imienia bogów obcych nie wymieniajcie, by nikt nie słyszał ich z ust waszych.
14 Trzy uroczyste święta będziesz dla Mnie obchodził w każdym roku.15 Obchodząc Święto Przaśników będziesz jadł, jak ci to nakazałem, przez siedem dni chleb z niekwaszonej mąki, w oznaczonym dniu miesiąca Abib, gdyż w tym miesiącu wyszedłeś z Egiptu. I nie powinniście pokazywać się przede Mną z próżnymi rękami. 16 I Święto Żniw pierwszych twoich zbiorów z tego, co posiałeś na roli, oraz Święto Zbiorów na końcu roku, gdy zbierzesz z pola twój plon. 17 Trzy razy w roku zjawić się winien każdy twój mężczyzna przed Panem, Bogiem swoim.A to ciekawe. Wyglądałoby na to, że owe święta dotyczyły tylko mężczyzn.
18 Nie będziesz składał krwi mojej ofiary z chlebem kwaszonym i nie będziesz przechowywał do rana tłuszczu mojej świątecznej ofiary.
19 Przyniesiesz do domu Boga twego, Pana, pierwociny z płodów ziemi. I nie będziesz gotował koźlęcia w mleku jego matki.To gotowanie koźlęcia w mleku jego matki było podobno jakimś zwyczajem pogańskim. Trzeba przyznać, dość strasznym...
20 Oto Ja posyłam anioła przed tobą, aby cię strzegł w czasie twojej drogi i doprowadził cię do miejsca, które ci wyznaczyłem. 21 Szanuj go i bądź uważny na jego słowa. Nie sprzeciwiaj się mu w niczym, gdyż nie przebaczy waszych przewinień, bo imię moje jest w nim.Ten anioł to ciekawa sprawa. Tym razem nie jest to chyba wcielenie Boga, ale jakaś odrębna osoba - w końcu Bóg mówi o nim w trzeciej osobie.
I mam takie wrażenie, że wcześniej zawsze jeśli była mowa o aniele, to w jakimś sensie ten anioł był Bogiem. A teraz nie jest. Ciekawe, dlaczego.
22 Jeśli będziesz wiernie słuchał jego głosu i wykonywał to wszystko, co ci polecam, będę nieprzyjacielem twoich nieprzyjaciół i będę odnosił się wrogo do odnoszących się tak do ciebie. 23 Mój anioł poprzedzi cię i zaprowadzi do Amoryty, Chetyty, Peryzzyty, Kananejczyka, Chiwwity, Jebusyty, a Ja ich wygładzę. 24 Nie będziesz oddawał pokłonu ich bogom i nie będziesz ich czcił. Nie będziesz postępował według ich postępków, lecz zburzysz zupełnie i bezlitośnie połamiesz w kawałki ich stele. 25 Będziecie oddawać cześć Panu, Bogu waszemu, gdyż pobłogosławi twój chleb i twoją wodę. Oddalę od ciebie wszelką chorobę. 26 Żadna kobieta w twoim kraju nie będzie miała przedwczesnego porodu i żadna nie będzie bezdzietna. Liczbę dni twojego życia uczynię pełną.
27 Lęk wzbudzę przed tobą oraz przyprawię o przerażenie wszelki lud, do którego przyjdziesz. Sprawię, że będą uciekać przed tobą wszyscy twoi nieprzyjaciele.Morze filistyńskie to najprawdopodobniej Morze Śródziemne. Nie wiem tylko, o jaką rzekę może tu chodzić. Jordan? Nil?
28 Ja zaś poślę przed tobą szerszenie, które wypędzą Chiwwitę, Kananejczyka i Chetytę sprzed ciebie. 29 Nie wypędzę go sprzed ciebie w jednym roku, aby kraj nie stał się pustkowiem i nie rozmnożył się w nim dziki zwierz na twoją szkodę. 30 Będę ich wypędzał sprzed ciebie stopniowo, aż się rozrośniesz i będziesz mógł objąć kraj w posiadanie. 31 Ustanowię granice twego kraju od Morza Czerwonego do morza filistyńskiego, od pustyni aż do Rzeki.
Oddam w ręce wasze mieszkańców tego kraju, a ty ich przepędzisz spośród was. 32 Nie będziesz zawierał przymierza z nimi ani z ich bogami. 33 Nie mogą mieszkać w twoim kraju, gdyż przywiedliby cię do grzechu przeciw Mnie. Mógłbyś oddawać cześć ich bogom, co byłoby dla ciebie zgubą».Powyższy fragment jest chyba dość jasny i nie wiem, jak go skomentować.
No i to koniec dzisiejszego rozdziału. Tym razem przepisy nie były tak kontrowersyjne. W sumie zdziwiłem się trochę, że to już koniec - teraz zaczyna się bowiem dalszy opis wydarzeń. Niemniej w dalszym ciągu jeszcze pewne prawa dojdą. Nie wiem tylko, czy od Boga, czy tym razem od Mojżesza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz