1 Był pewien człowiek w Ramataim, Sufita z górskiej okolicy Efraima, imieniem Elkana, syn Jerochama, syna Elihu, syna Tochu, syna Sufa Efratyty. 2 Miał on dwie żony: jednej było na imię Anna, a drugiej Peninna. Peninna miała dzieci, natomiast Anna ich nie miała.Ciekawe zjawisko: Anna jest imieniem hebrajskim, a jednak jest imieniem bardzo popularnym w Europie. Natomiast Peninna, podobnie jak mnóstwo innych imion w Biblii wymienionych, jest imieniem kompletnie nieznanym. Ale prawdopodobnie jest tak dlatego, iż według uznawanych w KRK apokryfów babcia Jezusa miała na imię Anna właśnie i jest ona uznawana za świętą - a uznanie świętości było raczej dość istotne dla wzrostu popularności imienia.
3 Corocznie człowiek ten udawał się z miasta swego do Szilo, aby oddać pokłon i złożyć ofiarę dla Pana Zastępów. Byli tam dwaj synowie Helego: Chofni i Pinchas - kapłani Pana.
4 Pewnego dnia Elkana składał ofiarę. Dał wtedy żonie swej Peninnie, wszystkim jej synom i córkom po części ze składanej ofiary. 5 Również Annie dał część, lecz podwójną, gdyż Annę bardzo miłował, mimo że Pan zamknął jej łono. 6 Jej współzawodniczka przymnażała jej smutku, aby ją rozjątrzyć z tego powodu, że Pan zamknął jej łono.Dość podobna sytuacja jak z żonami Jakuba - też się za bardzo nie lubiły i rywalizowały w rodzeniu dzieci.
7 I tak się działo przez wiele lat. Ile razy szła do świątyni Pana, [tamta] dokuczała jej w ten sposób. Anna więc płakała i nie jadła. 8 I rzekł do niej jej mąż, Elkana: «Anno, czemu płaczesz? Dlaczego nie jesz? Czemu się twoje serce smuci? Czyż ja nie znaczę dla ciebie więcej niż dziesięciu synów?»Hm, bardzo nieprzyjemna i dziwna sytuacja. Przypomnijmy, że po śmierci męża Anna w zasadzie skazana jest na śmierć głodową. No, chyba że dzieci Peninny by się nad nią zlitowały, ale raczej byłoby to trudniejsze.
9 Gdy w Szilo skończono jeść i pić, Anna wstała. A kapłan Heli siedział na krześle przed bramą przybytku Pańskiego. 10 Ona zaś smutna na duszy zanosiła do Pana modlitwy i płakała nieutulona. 11 Uczyniła również obietnicę, mówiąc: «Panie Zastępów! Jeżeli łaskawie wejrzysz na poniżenie służebnicy twojej i wspomnisz na mnie, i nie zapomnisz służebnicy twojej, i dasz mi potomka płci męskiej, wtedy oddam go Panu po wszystkie dni jego życia, a brzytwa nie dotknie jego głowy».Z brzytwą chodzi oczywiście o nazireat.
12 Gdy tak żarliwie się modliła przed obliczem Pana, Heli przyglądał się jej ustom. 13 Anna zaś mówiła tylko w głębi swego serca, poruszała wargami, lecz głosu nie było słychać. Heli sądził, że była pijana. 14 Heli odezwał się do niej: «Dokąd będziesz pijana? Wytrzeźwiej od wina!»Heh, łatwo powiedzieć: wytrzeźwiej. No, kolejna bardzo dziwna sytuacja. Chociaż gdy człowiek jest w desperacji, to faktycznie może czasem przypominać pijanego.
15 Anna odrzekła: «Nie, panie mój. Jestem nieszczęśliwą kobietą, a nie upiłam się winem ani sycerą. Wylałam tylko duszę moją przed Panem.Ciekawe sformułowanie: wylać duszę przed Panem.
16 Nie uważaj swej służebnicy za córkę Beliala, gdyż z nadmiaru zmartwienia i boleści duszy mówiłam cały czas».Z tego fragmentu można by wywnioskować, że słudzy Beliala dużo pili. Nie jest to pewne, ale tak by pasowało.
17 Heli odpowiedział: «Idź w pokoju, a Bóg Izraela niech spełni prośbę, jaką do Niego zaniosłaś». 18 Odpowiedziała: «Obyś darzył życzliwością twoją służebnicę!» I poszła sobie ta kobieta: jadła i nie miała już twarzy tak [smutnej] jak przedtem.Innymi słowy: uwierzyła.
19 Wstali o zaraniu i oddawszy pokłon Panu, wrócili i udali się do domu swego w Rama. Elkana zbliżył się do swojej żony, Anny, a Pan wspomniał na nią. 20 Anna poczęła i po upływie dni urodziła syna i nazwała go imieniem Samuel, ponieważ [powiedziała]: Uprosiłam go u Pana.Wg. przypisu w BT imię to znaczy "Bóg wysłuchał".
21 Gdy ów mąż, Elkana, udał się z całą rodziną, by złożyć Panu doroczną ofiarę i wypełnić ślub, 22 Anna nie poszła, lecz oświadczyła swemu mężowi: «Gdy chłopiec będzie odstawiony od piersi, zaprowadzę go, żeby ukazał się przed Panem i aby tam pozostał na zawsze».Całe życie w świątyni... trudna sprawa. Całe szczęście, że w dzisiejszych czasach Duch Święty działa wszędzie i nie jesteśmy uzależnieni od jednego tylko miejsca.
23 Odpowiedział jej Elkana, mąż jej: «Czyń, co ci się wydaje słuszne. Pozostań, dopóki go nie odstawisz od piersi. Oby tylko Pan ziścił swe słowo». Pozostała więc kobieta w domu i karmiła syna swojego aż do odstawienia go od piersi.
24 Gdy go odstawiła, wzięła go z sobą w drogę, zabierając również trzyletniego cielca, jedną efę mąki i bukłak wina. Przyprowadziła go do domu Pana, do Szilo. Chłopiec był jeszcze mały.
25 Zabili cielca i poprowadzili chłopca przed Helego. 26 Powiedziała ona wówczas: «Pozwól, panie mój! Na twoje życie! To ja jestem ową kobietą, która stała tu przed tobą i modliła się do Pana. 27 O tego chłopca się modliłam, i spełnił Pan prośbę, którą do Niego zanosiłam. 28 Oto ja oddaję go Panu. Po wszystkie dni, jak długo będzie żył, zostaje oddany na własność Panu». I oddali tam pokłon Panu.Z początku ktoś może sobie pomyśleć, że to bez sensu, iż Anna tak bardzo chciała mieć potomka (znając kontekst - głównie dlatego, aby nie być samą na starość), a teraz go oddaje do świątyni. Ale zapewne nic nie stało na przeszkodzie, aby na starość Anna również przy tej świątyni mieszkała, będąc na utrzymaniu Samuela. Z resztą w jednej z ewangelii, Łk 2,36-38, mamy przykład pewnej kobiety, która na starość żyła przy świątyni - no i nota bene również miała ona na imię Anna, i również wyczekiwała ona pewnego dziecka - Chrystusa. Przypadek?
Hm, chociaż w zasadzie Annie mogło chodzić nawet bardziej o to, aby jej owa Peninna przestała dokuczać. Nie mówiąc o tym, że posiadanie dziecka mogło być jej osobistą ambicją życiową - w czym chyba nic dziwnego by nie było.
No, tak czy inaczej, Bóg wysłuchał i Samuel się narodził. W sumie to dość częsty motyw, że Bóg pozwala urodzić niepłodnej kobiecie, podobnie było z Izaakiem albo Samsonem. Da się też zauważyć, że owi narodzeni z Bożej interwencji zwykle zostają jakoś szczególnie Bogu oddani - można powiedzieć, że Bóg jest jakby bardziej ich ojcem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz