1 Kapłani-lewici, całe pokolenie Lewiego, nie będzie miało działu ani dziedzictwa w Izraelu. Żywić się będą z ofiar spalanych ku czci Pana i Jego dziedzictwa. 2 Nie będzie miało ono dziedzictwa wśród swoich braci: Pan jest jego dziedzictwem, jak mu to powiedział.O tym była już mowa w Lb 18,20-24.
3 Takie uprawnienie ma kapłan w stosunku do ludu, składającego ofiary: z cielca lub sztuki mniejszego bydła oddadzą kapłanowi łopatkę, szczękę i żołądek.Ee, co? A po co kapłanowi szczęka i żołądek krowy? Łopatkę to zrozumiem, że może mieć trochę mięsa, no ale żołądek to ma tylko jakieś obrzydliwe rzeczy w środku... i tyle. Na co to ma się temu lewicie przydać? A szczęka? Naszyjnik sobie zrobi z zębów czy co?
No ale to już jest w sumie lewity problem, nie mój...
4 Oddasz mu pierwociny ze swego zboża, moszczu, oliwy i pierwociny ze strzyżenia owiec. 5 Jego bowiem wybrał Pan, Bóg twój, spośród wszystkich pokoleń twoich, aby był na służbie ku czci imienia Pana: on i jego synowie po wszystkie czasy. 6 Jeśli lewita, przebywający w jednym z twoich miast w całym Izraelu, zapragnie kiedykolwiek pójść do miejsca wybranego przez Pana, 7 aby spełnić posługi ku czci imienia Pana, Boga twego, jak wszyscy jego bracia lewici, będący tam na służbie przed obliczem Pana, 8 będzie jadł równą część z nimi, bez uszczerbku dla swych dochodów z ojcowizny.Ojcowizny czyli tego, co zostawił w tym innym mieście.
9 Gdy ty wejdziesz do kraju, który ci daje Pan, Bóg twój, nie ucz się popełniania tych samych obrzydliwości jak tamte narody. 10 Nie znajdzie się pośród ciebie nikt, kto by przeprowadzał przez ogień swego syna lub córkę, uprawiał wróżby, gusła, przepowiednie i czary; 11 nikt, kto by uprawiał zaklęcia, pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych.Hmm, ten fragment jest o tyle zastanawiający, że osobno mowa jest tu o rozmowie z duchami, a osobno o zwracaniu się do umarłych. To by znaczyło, że kontakt z umarłymi jest możliwy, a skoro tak, to po śmierci zmarli jednak żyją, a nie jedynie czekają na ewentualne zmartwychwstanie.
I to już jest nie pierwszy fragment w Biblii, który na to wskazuje, bo były już np. takie wzmianki jak Rdz 49,33 albo Lb 27,13.
12 Obrzydliwy jest bowiem dla Pana każdy, kto to czyni. Z powodu tych obrzydliwości wypędza ich Pan, Bóg twój, sprzed twego oblicza. 13 Dochowasz pełnej wierności Panu, Bogu swemu. 14 Te narody bowiem, które ty wydziedziczysz, słuchały wróżbitów i wywołujących umarłych. Lecz tobie nie pozwala na to Pan, Bóg twój.No czyli znowu ten sam motyw powtarzany.
15 Pan, Bóg twój, wzbudzi ci proroka spośród braci twoich, podobnego do mnie.A to ciekawe, w takim razie Mojżesz uważa samego siebie za proroka...
Jego będziesz słuchał. 16 Właśnie o to prosiłeś Pana, Boga swego, na Horebie, w dniu zgromadzenia: «Niech więcej nie słucham głosu Pana, Boga mojego, i niech już nie widzę tego wielkiego ognia, abym nie umarł».Chyba chodzi o moment, kiedy Bóg mówił Dziesięć Przykazań, konkretnie Wj 20,18-19.
17 I odrzekł mi Pan: «Dobrze powiedzieli.18 Wzbudzę im proroka spośród ich braci, takiego jak ty, i włożę w jego usta moje słowa, będzie im mówił wszystko, co rozkażę. 19 Jeśli ktoś nie będzie słuchać moich słów, które on wypowie w moim imieniu, Ja od niego zażądam zdania sprawy. 20 Lecz jeśli który prorok odważy się mówić w moim imieniu to, czego mu nie rozkazałem, albo wystąpi w imieniu bogów obcych - taki prorok musi ponieść śmierć».O podobnej sytuacji była mowa w Pwt 13.
21 Jeśli pomyślisz w swym sercu: «A w jaki sposób poznam słowo, którego Pan nie mówił?» - 22 gdy prorok przepowie coś w imieniu Pana, a słowo jego będzie bez skutku i nie spełni się, [znaczy to, że] tego Pan do niego nie mówił, lecz w swej pysze powiedział to sam prorok. Nie będziesz się go obawiał.A więc tak jak powiedział paręset lat później Jezus: "po owocach ich poznacie". I to jest dość ważny fragment, pokazuje niejako spójność Biblii. No i sama kwestia wiarygodności proroków też jest istotna. Cóż, w każdym razie to już jest koniec dzisiejszego rozdziału.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz