1 Mojżesz razem ze starszymi Izraela wydał taki nakaz: Zachowajcie całe to Prawo, które ja wam dziś ogłaszam. 2 A po przejściu Jordanu do ziemi, którą daje ci Pan, Bóg twój, postawisz wielkie kamienie i pobielisz je wapnem. 3 Wypiszesz wszystkie słowa tego Prawa po przejściu, aby wkroczyć do ziemi, którą wam daje Pan, Bóg twój - ziemi opływającej w mleko i miód - jak wam przyrzekł Pan, Bóg ojców waszych. 4 Gdy przejdziecie Jordan, postawicie te kamienie, jak ja wam dziś nakazuję, na górze Ebal i wapnem je pobielicie.Podobno w niektórych rękopisach napisane było w tym miejscu o górze Garizim, ale wszystkie przekłady, w tym tekst ze strony scripture4all.org, mówią jednomyślnie o Ebal. Więcej o tej górze tutaj.
5 I wystawicie tam ołtarz ku czci Pana, Boga swego, ołtarz z kamieni, których nie obrabiało żelazo. 6 Z kamieni nieciosanych zbudujecie ten ołtarz dla Pana, Boga swego, i złożycie na nim ofiary całopalne ku czci Pana, Boga swego. 7 Jemu złożycie też ofiary biesiadne, spożyjecie je na miejscu i będziecie się cieszyć wobec Pana, Boga swego. 8 Na kamieniach wypiszecie wszystkie słowa tego Prawa. Wyryjcie je dobrze!Zastanawiam się tylko, dlaczego mają budować ołtarz, skoro ofiary miały być palone przy przybytku. Chyba że to taki okolicznościowy...
Zwrócę też jeszcze uwagę, że Bóg tu po raz kolejny chce, by się Izrael cieszył.
9 Potem Mojżesz i kapłani-lewici rzekli do całego Izraela te słowa: Zamilknij, Izraelu, i słuchaj, w dniu dzisiejszym stałeś się narodem Pana, Boga swego.Zamilknij... znaczy się, że Izraelici musieli wówczas strasznie dużo gadać. Zastanawia mnie natomiast to, że stał się on narodem "w dniu dzisiejszym" - tzn. kiedy? Hm, no może wtedy, gdy Mojżesz mu wyłożył całe prawo. Chociaż z drugiej strony - przymierze zawarte zostało już z Abrahamem, więc w zasadzie Izraelici byli narodem Boga już od dawna, Bóg z resztą wiele dla nich zrobił. Może zatem teraz są nim w sposób szczególny, bo znają szczegółowe prawa.
10 Będziesz słuchał głosu Pana, Boga swego, i wypełniał Jego polecenia i prawa, które ja ci dzisiaj daję.
11 Tego samego dnia wydał Mojżesz ludowi takie polecenie: 12 Gdy przekroczycie Jordan, staną na górze Garizim, by błogosławić lud: Symeon, Lewi, Juda, Issachar, Józef i Beniamin. 13 A na górze Ebal staną, by przeklinać: Ruben, Gad, Aser, Zabulon, Dan i Neftali. 14 Lewici zabiorą głos i zawołają do całego Izraela:
15 «Przeklęty każdy, kto wykona posąg rzeźbiony lub z lanego metalu - rzecz obrzydliwą dla Pana, robotę rąk rzemieślnika - i postawi w miejscu ukrytym». A w odpowiedzi cały lud powie: «Amen».No proszę, to przekleństwo jest bardzo radykalne - mowa jest o jakimkolwiek posągu, nieistotne, czy z pogańskim zamiarem. Postawienie go zaś w miejscu ukrytym - hmm, no tutaj chyba chodzi o to, że nikt normalny, znając prawo, które dał Bóg, nie postawiłby go na widoku.
16 «Przeklęty, kto gardzi swoim ojcem lub matką». A cały lud powie: «Amen».Ciekawe, że jest o kazirodztwie i zoofilii, ale o homoseksualizmie jakoś się nie znalazło.
17 «Przeklęty, kto przesuwa miedzę swego bliźniego». A cały lud powie: «Amen».
18 «Przeklęty, kto sprawia, że niewidomy błądzi na drodze». A cały lud powie: «Amen».
19 «Przeklęty, kto łamie prawo obcokrajowca, sieroty i wdowy». A cały lud powie: «Amen».
20 «Przeklęty, kto obcuje cieleśnie z żoną swego ojca, gdyż odkrywa brzeg płaszcza swojego ojca». A cały lud powie: «Amen».
21 «Przeklęty, kto obcuje cieleśnie z jakimkolwiek zwierzęciem». A cały lud powie: «Amen».
22 «Przeklęty, kto obcuje cieleśnie ze swoją siostrą, córką ojca swego albo córką swojej matki». A cały lud powie: «Amen».
23 «Przeklęty, kto obcuje tak ze swoją teściową». A cały lud powie: «Amen».
24 «Przeklęty, kto w ukryciu wymierzy cios [śmiertelny] bliźniemu». A cały lud powie: «Amen».Podarek czyli łapówkę.
25 «Przeklęty, kto bierze podarunek, by rozlać krew niewinnego». A cały lud powie: «Amen».
26 «Przeklęty, kto nie trzyma się nakazów tego Prawa i nie wypełnia ich». A cały lud powie: «Amen».Ot, i to koniec owych przekleństw. Ich sens jest chyba przede wszystkim taki, aby do ludzi dotarła powaga sytuacji, by zapadło w pamięć. Bo chyba konsekwencje prawa Boga nie musiały być jakoś dodatkowo "wzmacniane" klątwami tutaj zawartymi.
Tak czy inaczej, to już jest koniec dzisiejszego rozdziału. Jakoś nie było w nim tak dużo rzeczy do komentowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz